Tip:
vagon
Subtip:
vagon de tramvai tras de cai
Autor:
Regia Autonomă de Transport Timișoara, reconstrucție

Descriere: Tramvaiul tras de cai este o machetă identică a primului tramvai care a circulat în Timișoara în luna iulie a anului 1869. Primele unități ale tramvaiului cu cai au fost procurate de la Fabrica de Vagoane din Viena. Cutia și trucul acestor vagoane erau din lemn, rigidizate prin corniere de oțel, iar suspensia era asigurată prin arcuri din foi de oțel. La capete aveau platforme deschise, pe unde se urca și se cobora. Tot aici erau plasate frânele de mână cu pârghie. Iluminatul pe timp de noapte s-a asigurat cu lămpi de petrol, aplicate în tavan. Nici un vagon tras de cai, care circula vreodată în Timișoara, nu s-a păstrat. Vagonul tras de cai, de ecartament normal (1435 mm), respectă tehnica de construcție și dotarea vagoanelor autentice, produse în epocă la Fabrica de vagoane din Viena (Spiering Wagen- und Straßenbahn-Bau-Unternehmung, Wien). În 1994, cu ocazia pregătirilor pentru aniversarea a 125 de ani de la punerea în funcțiune, s-a reconstruit vagonul de referință, pe baza unor fotografii și descrieri. Pentru o fiabilitate crescută, trucul acestui vehicul este de construcție metalică - aceasta fiind singura deosebire esențială față de vagoanele originale; configurație cromatică: galben, portocaliu închis, alb (nu respectă cromatica originală).


Domeniu
Știință și tehnică
Datare
a doua jumătate a sec. al XX-lea
Loc de descoperire
jud. TIMIȘ, TIMIȘOARA
Material/Tehnică (text)
lemn; metal; sticlă; aliaj; cauciuc; turnare; strunjire; rectificare; îndoire; prelucrare prin așchiere
Dimensiuni
L = 4,50 m; LA = 2,15 m
Fişă verificată de
Hochhauser, Ronald Otto
Nr. inventar
80001
Ordin de clasare
2631/24.09.2014 - Fond; Poziţia 1 Descarca PDF