Descriere: Semnat pe bază Brâncuși (1907). Bloc paralelipipedic, ca un mic totem, tăiat într-o maniera în aparența primitivă, reprezentând doi tineri îmbrațișați: femeia ține mâinile deasupra umerilor barbatului, cu palmele încrucișate pe ceafa acestuia; bărbatul cuprinde femeia pe după umeri. Este primă versiune în piatră a temei care va deveni, pentru Brâncuși, o carte de vizită, pe care nu va înceta să o reinventeze în cursul celor cinci decenii de carieră, și care are ca sursă de inspirație structuri autohtone ce îi permit autonomia artistică. Lucrarea este executată în „taille directe”, cu urmele ciopliturilor accentuate, restul suprafețelor sunt cizelate. Tăietura directă în piatra îți dă sentimentul imediatității, iar masa acestui bloc de piatră, stilizat elementar, reflectă încarcatura emoțională pe care o au sculpturile simbolistice. Tema a rămas și ea simbolistă, cu cei doi amanți îmbrațișați, reprezentați în nenumărate opere încărcate de erotism, de la A. Rodin și Edvard Munch, la Gustave Moreau. Sculptura este considerată prima sculptură modernă a secolului al XX-lea, cu o tratare arhaizantă a formelor și deschizătoarea marilor cicluri brâncușiene.
