Descriere: Compoziție complexă, bine echilibrată, cu o grupare atentă, concentrată, a figurilor umane surprinse într-o ambianță caracteristică târgurilor transilvane. În centrul compoziției, grup compus din trei țărănci și o fetiță, îmbrăcate în costume populare, purtând cămăși cu mâneci largi brodate, pieptare, fote sau catrințe lungi și basmale viu colorate. În fața lor, un țigan șezând, care vinde fusele așezate în coșuri împletite. În imediata sa proximitate, o femeie adoarme un copil culcat într-un leagăn de lemn. În spatele ei, un copil împletește un coș, grupul fiind completat și de prezența altor două figuri, un bărbat și o femeie pe jumătate culcată. Interpusă celor două personaje, apare figurată, într-o abreviere perspectivică dorsală, silueta unui cal. Al doilea grup, dispus spre stânga, este doar sumar schițat, excepție făcând silueta unui țăran cu cușmă pe cap, care apare mai clar conturată. În spatele grupului central, dincolo de o scurtă cenzură formată de o porțiune a pieței, cu solul cenușiu, se precizează un al treilea grup, redat sintetic. Două siluete într-o căruță și câteva figuri neclare, evidențiate de o pată luminoasă ce conduce privirea spre fundal, accentuează direcția perspectivei. La dreapta, în fața unei case cu cerdac, susținută de două coloane, se distinge un al patrulea grup. Într-un car cu coviltir, o țărancă vinde pepeni verzi. În fața carului, apar figurați sintetic doi boi, surprinși culcați. În fundal, prin frunziș, se întrezărește satul și bisericuța cu turn înalt, așezată pe o coamă de deal. Cerul de un albastru intens, pe alocuri temperat cu griuri, este traversat de nori albi, difuzi. Motiv reprezentativ pentru o întreagă direcție a picturii din spațiul spiritualității românești a secolului al XIX-lea: pitorescul târgurilor care permite ilustrarea unor scene animate, la care participă un număr mare de personaje purtând costume populare pitorești. Compunere îngrijită a imaginii, predominante fiind liniile curbe, într-o execuție alertă, atentă însă la reliefarea detaliilor sugestive ale scenei, gradația planurilor și estomparea conturelor și a formelor sprijinind sugerarea perspectivei aeriene. Paletă cromatică armonioasă, reținută, cu nuanțări subtile și atrăgătoare de ton. Semnat stânga jos, cu cenușiu: „Melka”. Nedatat (1870-1900?). Pe verso, însemnare manuscrisă dreapta sus, cu albastru închis (integrat unui cadru dreptunghiular): „P. 88” și numerotat mijloc jos, cu brun roșcat (răsturnat): „164” (însoțit și de un semn grafic în formă stelată, redat cu brun roșcat și albastru deschis). Pe șasiu, localizată în colțul din dreapta sus, etichetă manufacturată, cuprinzând următoarea adnotare manuscrisă redată în cerneală albastră: „Nr. 103 / Melka Vince: / Târg.” și însemnări manuscrise: mijloc sus, cu creion negru: „Cluj”, dreapta sus, spre mijloc, cu creion negru: inițiala „R” și numerotat mijloc jos, cu albastru închis: „706”; ștampila triunghiulară a MACN, cu cerneală roșie, localizată stânga lateral, în registrul inferior. Pe ramă, etichetă manufacturată curpinzând numărul de inventar, „Nr. 103.”, redat cu cerneală albastră, localalizată stânga sus și fragment de etichetă localizat dreapta sus, cuprinzând următoarea numerotare: „4272”.
