Tip:
pictură
Titlu:
Maria cu Iisus Copil și Sfânta Ana
Autor:
Proccacini, Giulio Cesare

Descriere: Tabloul reprezintă în prim plan pe Maria cu Iisus Copil la care privește cu duioșie Sfânta Ana (lateral stânga în penumbră). Cele trei personaje sunt reliefate prin culoarea caldă a tonalităților de roșu la rochia Mariei, și de ocru la chipul său gânditor, la cel surâzator al Pruncului, ca și la corpul acestuia (înfășurat în jurul bazinului și pe umărul drept cu un drapaj alb-gălbui), detașându-se cu fermitate pe fondul brun închis (aproape negru al lucrării). Interesant prin ornamentica sa este baticul amplu de pe umerii Mariei, zone de verde vibrat despărțite orizontal de linii îngroșate, fluide de brun roșcat. Lucrarea prezintă de la intrarea sa în muzeu, ca operă de Correggio (Ä.K) un lung și controversat lanț de atribuiri; Murillo (1844), anonim italian (1893), anonim spaniol de bună calitate (Frimmel, 1894), Ribera (Lo Spagnoletto) - în Csaki din 1901, pictor florentin de Seicento (Biliverti) - atribuire din anii '60, Justus Sustermans (Theodor lonescu, 1964). Atribuirile din anii '60 și 1964 au fost operate de fostul șef al Galeriei de artă Brukenthal, Theodor lonescu, care în dialogul său cu istoricii de artă străini a obținut respectivele informații, optând pentru Justus Sustermans care ar fi realizat (după părerea sa) o replică liberă după un tablou cu subiect similar a lui Rafael (de care după opinia noastră este mult prea îndepărtat pentru a putea fi o replică fie ea și liberă). În anii '90 am reluat problema atribuirii lucrării "Maria cu Pruncul Isus și Sfânta Ana", apreciind că punerea în pagină, cu figura Anei în penumbră, cu roșul aprins al rochiei Mariei evocă mai degrabă un model nordic, (în spiritul operei lui Annibale Carraci "Batjocorirea lui Cristos" de la Galleria Nazionale di Bologna, și a replicii sale autografe din Pinacoteca Brukenthal), decât unul florentin, mai cu seamă pe cel al lui Rafael. În acest sens am solicitat opiniile unor cercetători italieni la Venezia (Cini, 1992), între care Alessandro Ballarin și Bernard Aikema, care s-au pronunțat cu certitudine în favoarea unui pictor nordic. Consultând bibliografia de specialitate am gasit analogii, mai cu seamă pentru imaginea Pruncului drăgălaș, surâzator, cu o alta din lucrarea lui Giulio Cesare Procaccini (Bologna, 1574 - Milano, 1625), "Logodna mistică a Sfintei Ecaterina" (Pinacoteca Brera), obținând chiar opinia favorabilă a unor istorici de artă europeni, în consecință am publicat tabloul nostru în catalogul expoziției din Japonia ("16 th -18 th Century European Paintings") ca fiind opera lui Procaccini, opinie cu care astazi nu mai pot fi de acord după ce am vazut mai multe opere ale artistului, în Italia, în muzee și colecții particulare (Molinari Pradelli). Recent (cu prilejul vizitei la Sibiu) colaboratorii noștri Laura Muti și Daniele de Sarno Prignano și-au exprimat opiniile privitoare la tablou, pictor spaniol (cu semnul întrebării) și respectiv categoric pictor nord lombard (categoric nu Sustermans pe care cei doi specialiști îl cunosc foarte bine). În consecință până la obținerea de noi date tabloul "Maria cu Isus Copil și Sfânta Ana" este consemnat ca operă unui pictor anonim nord lombard de Seicento. Expoziții: Hiratsuka, Mitsukoshi, Nara, Takamatsu, Ibaraki si Chiba, Japan, 22 April - 10 December 1995.


Domeniu
Artă plastică
Datare
Cca. 1600
Material
ulei pe pânză
Material/Tehnică (text)
ulei pe pânză; pictare
Tehnică
pictare
Fișă întocmită de
Tudoran-Ciungan, Maria Olimpia
Nr. inventar
1118
Ordin de clasare
2506/20.01.2003 - Tezaur; Poziţia 11 Descarca PDF