Tip:
icoană pe sticlă
Titlu:
Judecata de apoi
Autor:
Matei Purcariu zis Țimforea

Descriere: Piesă alcătuită din icoana propriu-zisă, ramă și dos la ramă alcătuit din trei scânduri dispuse orizontal. Icoana reprezintă scena iconografică a „Judecății de apoi”, bazată pe credința în a doua venire a lui Iisus. Popularea icoanei cu o mulțime de personaje a fost posibilă prin folosirea perspectivei verticale. Personajele sunt rânduite pe trei registre suprapuse: registrul superior corespunde raiului, cel mijlociu, pământului iar cel inferior, iadului și descrierii chinurilor condamnaților. Icoana este împărțită în mai multe niveluri: în registrul superior, dominat de Ierusalim (Cetatea lui David). Deasupra acesteia apar îngeri cu trompete, carafe și făclii încadrați de soare și lună. La poarta raiului dreptcredincioșii sunt întâmpinați de Iisus, Ioan Botezătorul și Fecioara Maria. Registrul central, lat, cuprinde o întreagă narațiune: în stânga, pe Tronul Hetimasiei (așezat sub un copac) stă Dumnezeu Tatăl. Iisus apare în triplă ipostază – copil, purtând crucea și răstignit. Deasupra lor veghează triunghiul cu ochiul lui Dumnezeu în mijloc. În restul registrului central sunt desenate scene cu: cântărirea faptelor, drumurile dreptcredincioșilor și păcătoșilor. Îngeri și sfinți îi conduc spre rai pe cei buni, iar draci cu furci și monstrul Leviathan îi conduc spre „gura Iadului” pe păcătoși. În partea inferioară sunt plasate nouă casete cu flăcări care descriu chinurile celor condamnați: spânzurați în diferite moduri (de gât, cu capul în jos, în genunchi), înțepați cu furca. Interesantă este diferențierea celor două grupuri prin îmbrăcăminte și obiectele purtate: credincioșii sunt îmbrăcați cuviincios, cu făclii și cruci, păcătoșii în haine orășenești sau dezbrăcați cu instrumente muzicale, umbrele. Un chenar îngust, dublu conturat, separă scena de chenarul realizat de linii în zig-zag (dublu conturate) ce formează triunghiuri (alternate cromatic, pe segmente) dispuse pe un fond tricolor, alternat. Caracterul grafic al icoanelor lui Matei se manifestă și în completarea spațiilor goale cu elemente florale: flori în formă de stele. Cromatica: alb, roz, roșu, bleu, ocru, verde, beige.


Domeniu
Etnografie
Datare
1893
Etnia/Cultura
Români
Loc de descoperire
București
Material/Tehnică (text)
Glajă (sticlă trasă la mână); culori tempera; lianți (ulei de in, clei de oase); soluții de fixare (oțet, albuș de ou, fiere de bou); foiță de aur; brad. Pictură pe dosul sticlei, în tehnica “în oglindă”; contururi trase cu pensula după izvod; pictat cu p
Dimensiuni
rama: H = 1,5 cm; LA = 3 cm
Fișă întocmită de
Georgeta Gavra
Fişă verificată de
Corneliu Mirescu
Nr. inventar
74589
Ordin de clasare
3834/14.10.2016 - Tezaur; Poziţia 4 Descarca PDF