Tip:
pictură
Titlu:
Nașterea Mariei
Autor:
Caroto, Giovanni Francesco

Descriere: Pictura „Nașterea Mariei” este o compoziție tipic renascentistă, echilibrată, concepută pe două planuri: terestru – în prim-plan, Ioachim cu Maria în brațe, baldachinul alb în care se află Ana (simbolizând Imaculata Concepție a Mariei) și cele două grupuri distincte de personaje feminine – și respectiv, celest –, Dumnezeu-Tatăl, înconjurat de suita de îngeri, binecuvântând scena. Interpretarea alegorică a temei rezidă din amplasarea scenei, nu în într-un interior ca de obicei, ci în exterior, în mijlocul pieței din fața Palatului Apostolic și a Bazilicii Sfântului Petru din Roma – unul dintre cele mai puternice simboluri ale Creștinismului –, subliniind importanța acestui eveniment pentru omenire. Tabloul sibian este semnat și datat în 1526, anul fiind plasat – lizibil, dar greu sesizabil – deasupra semnăturii. Ca urmare, detaliul cu fumul alb de pe clădirea Palatului Apostolic reprezentată în fundal se referă la numirea Cardinalului de Medici ca Papa Clement VII, la sfârșitul anului 1523 (papă care, până la moartea sa din 1534, a rămas indiferent la amploarea pe care o luase Reforma protestantă). Referitor la semnătura artistului, menționăm faptul că se păstrează o mostră similară cu cea de pe lucrarea de la Sibiu: „F.K.ROTO”, realizată în mod intenționat infantil, pe o lucrare apropiată ca datare, și anume în anul 1531. Mai târziu, în 1545, artistul se semnează: „G.F.CHAROTUS PING”, pe două Răstigniri (păstrate la Ashmolean Museum din Oxford și respectiv, Museo Castelvecchio din Verona).


Domeniu
Artă plastică
Datare
1526
Școală
Școală italiană; Verona
Material/Tehnică (text)
ulei pe pânză
Dimensiuni
720 x 610 mm
Fișă întocmită de
Daniela Dîmboiu
Fişă verificată de
Valentin Mureșan
Nr. inventar
369
Ordin de clasare
2139/09.03.2012 - Tezaur; Poziţia 3 Descarca PDF