Tip:
gravură
Titlu:
Helena Forman Rubens' second wife/Hélène Fourment, a doua soție a lui Rubens (în registrul inventar: ”Helene Fourment”)
Autor:
Chambars, Thomas; (SC.); Earlom, Richard; (DEL.); Rubens, Pieter Paul (PX.); Boydell, John; (EX.)

Descriere: Gravurile lui Thomas Chambars erau elogiate de P. Fr. Basan, H. Heinecken, Gori Gondellini și Fuessli. Una dintre cele mai bune gravuri ale lui Thomas Chambars este portretul Hélènei Fourment, a doua soție a lui Rubens. Stampa face parte din colecția Brukenthal, fiind înregistrată în inventarul manuscris de la sfârșitul secolului al XVIII-lea, sub numele pictorului Anton Van Dyck, căruia îi era atribuit portretul, în inscripția stampei. Multă vreme s-a crezut că lucrarea aparține creației lui Anton Van Dyck, cercetarea ulterioară a stabilit însă, că P. P. Rubens a pictat acest portret în perioada anilor 1630-1631. În 1767, la data gravării, tabloul se afla încă la Houghton Hall, reședința familiei Walpole. Tabloul era una din achizițiile favorite ale fostului prim-ministru al Angliei, Robert Walpole. În 1779, tabloul a fost vândut împreună cu întreaga colecție Ecaterinei a II-a, împărăteasa Rusiei și a fost expus în palatul Ermitaj, la Sankt Petersburg. Thomas Chambers a beneficiat de studiul atent al lucrării lui Rubens, întreprins de Richard Earlom, la Houghton Hall. Desenul a fost expus, împreună cu gravura în expoziția organizată în 1767, de John Boydell la „Hay Market” în Londra. Pe baza desenului pregătitor făcut de Richard Earlom, Chambars a redat întreaga bogăție tonală a picturii rubensiene. Hélène Fourment este prezentată în picioare, purtând o somptuoasă rochie, ale cărei falduri sunt redate de gravor, cu hașuri încrucișate terminate în romb, sugerând greutatea și lucirile mătăsii. Figura este monumentală, profilată în peisaj. Cerul ocupă trei pătrimi din fundal, doar în registrul inferior fiind plasate câteva elemente de peisaj, sumar caracterizat și abia diferențiat de fundal. Atenția gravorului, urmând pe cea a pictorului, se concentrează pe chipul Hélènei, redat prin linii ondulate paralele și puncte care se contopesc cu albul suportului. Cu aceeași atenție sunt tratate mâinile și accesoriile vestimentare. Gravura, în același sens cu pictura tratează figura, fundalul și detaliile într-o manieră armonioasă, echilibrată, cu o tehnică bine stăpânită.


Domeniu
Artă plastică
Datare
1767
Școală
Atelier din Anglia; Londra; Școala flamandă; Anvers
Tezaur / Ansamblu
Planșa nr. 34 din culegerea de stampe ”A catalogue of prints from the most capital paintings in England published by John Boydell, 1767
Material/Tehnică (text)
Acvaforte; dăltiță; hârtie vărgată, cu filigran (în reg. inv.: „gravură”); stadiul doi cu literă; gravură
Dimensiuni
I: 597 mm; LA: 452 mm; I: 510 mm; LA: 380 mm (în registrul inventar 0,385x0,515 cm)
Fișă întocmită de
Maria Ordeanu
Fişă verificată de
Maria Ordeanu
Nr. inventar
IV 3
Ordin de clasare
2129/04.03.2011 - Fond; Poziţia 4 Descarca PDF