Descriere: Sub un cer acoperit de nori de culoare cenușiu-violetă, spre care în centru se ridică fum negricios, la marginea unui oraș, pe un drum care trece pe lângă o biserică gotică încojurată de un pâlc de arbori înfrunziți, lângă care se găsește o casă în curtea căreia un om tocmai intră spre a se pune la adăpost, are loc o luptă între un detașament de cuirasieri cu brâuri roșii și purtând pe cap pălării cu panaș și cocardă roșii, înarmați doar cu săbii și carabine și un detașament de cuirasieri și ulani cu brâuri albastre și purtând coifuri de tip Zischegge, respectiv căciuli din blană, asemănătoare celor tătărești, care sunt înarmați cu săbii, lănci și carabine. Ambele părți au și steaguri, de aceleași culori ca și brâiele. În stânga se înfruntă doi călăreți pe cai roibi cabrați: un cuirasier cu brâu roșu îl atacă pe un ulan, care parează cu sabia. Mai la dreapta, într-un plan mai îndepărtat, un cuirasier cu brâu roșu, călărind tot pe un cal roib, se avântă în luptă, cu sabia ridicată deasupra capului. De o parte și de alta a lor, pe drum zac doi cuirasieri uciși (ambii cu brâuri albastre) și, la oarecare distanță de aceștia, pălăriile și armele lor (o sabie, o lance și o carabină). În centru, pe un cal alb cabrat, un cuirasier în haină verde și brâu albastru, cu sabia ridicată, încearcă să evite atacul unui călăreț dușman, cu capul descoperit, care călărește un cal roib și spre care pare a se îndrepta un camarad al celui dintâi, înarmat cu o lance. În dreapta, în primplan, pe un cal roib, un cuirasier vârstnic cu brâu roșu și un camarad intr-un plan mai îndepărtat pornesc în urmărirea unui adversar cu capul descoperit, care privește în urmă, pregătit să le respingă atacul. Între cei doi adversari ai săi cade un cal rănit. În stânga, în fundal, doi cuirasieri cu brâuri albastre părăsesc în galop lupta. Compoziția cu multe personaje, dinamică și realistă, lipsită de notele burlești specifice mai ales în prima jumătate a sec. XVII picturii bataliste din Țările de Jos, este echilibrată cromatic, fiind dominată în partea superioară de tonuri reci, de albastru, cenușiu-violet și verde, iar în cea inferioară de tonuri mai calde de ocru și brun, înviorate de accente de alb, roșu și galben. Corpurile cailor sunt, în unele cazuri doar, exagerat de masive, ceea ce ar putea sugera colaborarea cu un alt artist.