Tip:
avion
Subtip:
Avion civil cu reacție pentru transport pasageri
Autor:
Întreprinderea de Avioane București (ROMAERO)

Descriere: Este un avion mediu-curier, propulsat de două motoare cu reacție. Principalele elemente din care se compune sunt fuzelajul, aripile, motoarele, ampenajul (orizontal și vertical) și trenul de aterizare. Fuzelajul – lung de 29,67 m – conține cabina piloților, cabina pasagerilor și cala. Cabina piloților are șase ferestre, două frontale și patru laterale. În cabina piloților sunt două posturi de pilotaj (pentru pilot și copilot). Bordul și instalațiile de oxigen sunt incomplete (lipsurile sunt minime). Între cabina piloților și cea a pasagerilor este amenajat spațiul dedicat însoțitorilor de bord (două strapontine și bucătăria). Cabina pasagerilor are 104 scaune și 66 ferestre, câte 33 de fiecare latură. Cele două toalete sunt dispuse în partea din spate a cabinei pasagerilor, de ambele părți ale culoarului de trecere. Există două uși de acces, una în spatele cabinei piloților, pe partea stângă a fuzelajului, iar cealaltă este în spatele fuzelajului, dispusă central, rabatabilă vertical. Aripile sunt în săgeată, joase (situate la baza fuzelajului) și se încastrează în partea centrală a fuzelajului (suprafața de încastrare are o lungime de 5,1 m). Prezintă câte un cuțit aerodinamic, situat la 2/5 din lungimea aripii, dinspre fuzelaj. Au o anvergură de 28,5 m și o suprafață portantă de 95,8 m². Cele două motoare cu reacție, de tipul Rolls-Royce 512 Spey, sunt dispuse în partea din spate a avionului, de o parte și de cealalta a fuzelajului. Fiecare motor este un turboreactor cu dublu flux (turboventilator), alcătuit din următoarele elemente: priza de admisie aer (exterioară motorului), ventilator, compresor, camerele de ardere și o turbină. Ampenajul orizontal este amplasat peste cel vertical în forma literei „T”. Trenul de aterizare este format de două roți duble (principale), retractabile în aripi, și una de față, retractabilă în fuzelaj. Fuzelajul este vopsit în alb, având trasată o linie albastră (de 30 cm), pe ambele laturi și pe toată lungimea sa, imediat sub ferestre. Capotele motoarelor sunt vopsite în culoarea albastră. Pe acest avion sunt următoarele inscripții: YR-BRE pe ambele laturi ale fuzelajului și pe intradosul aripii stângi, „Super one-eleven” logo-ul „Rolls-Royce” pe ambele capote ale motoarelor, logo-ul „ROMAVIA” pe ampenajul vertical.


Deţinător
Compania Română de Aviație ROMAVIA R.A. - în faliment
Domeniu
Știință și tehnică
Datare
A doua jumătate a secolului al XX-lea
Loc de descoperire
jud. MUNICIPIUL BUCUREȘTI, com. Municipiul București, București Sectorul 1
Material/Tehnică (text)
Aeronavele Bac 1-11 reprezintă un vârf al tehnologiei aeronautice internaționale al anilor '60 ai secolului al XX-lea și, începând cu 1980, punctul culminant al construcțiilor de avioane în România. Realizarea acestui tip de avion a presupus un amplu efor
Dimensiuni
L: 32,61 m; LA (lățimea fuzelajului): 3,2 m; LA (anvergura aripilor): 28,5 m; I: 7,47 m; G (fără încărcătură): 27,4 t; G (maximă acceptată la decolare - pasageri, marfă și combustibil): 47,4 t.
Fișă întocmită de
Turturică Sorin-Cătălin
Fişă verificată de
Turturică Sorin-Cătălin
Nr. inventar
41002
Ordin de clasare
2609/11.02.2021 - Tezaur; Poziţia 1 Descarca PDF