Tip:
tun naval
Subtip:
Flak 36/ 37mm Rheinmetall
Autor:
Rheinmettall

Descriere: Corpul este format dintr-o bază și 2 părți laterale de formă triunghiulară care au câte o porțiune ridicată pe fiecare parte pentru susținerea suportului cilindric de la baza tunului. Un număr de 3 scaune ajustabile deservau membrii echipajului, unul în dreapt pentru tunar, unul în stânga față pentru cel care lua ținta și unul în stânga spate pentru cel care opera cu încărcătorul. La varianta navală, acesta din urmă lipsește, soldatul care executa operațiunea de tragere stând în picioare. Furca de susținere a țevii este turnată, mecanismul de recul fiind turnat în corpul compact. Mecanismul de recul este format din cilindrul de recul și recuperatorul aflat dedesubt. La piesa de la muzeu, pe cilindrul cu lichid pentru frânarea recului este inscripționat pe orizontală: Conținut 2150 l, golire 0010 l. Compensatorul este încastrat, fiind compus din două cilindre cu arc pe interior, unul de fiecare parte. La varianta folosită pe șasiu fix terestru sau mobil, mecanismul de manevră în direcție este comandat de la roata din stânga din cele două roți așezate paralel în partea din spate sus a corpului tunului. La varianta cu turelă navală, pentru punte, așa cum se poate observa și la exponatul în discuție, cele două roți paralele, cu axul pe verticală, se află așezate în partea din față a tunului, la o înălțime de cca. 80 cm, iar roata din stânga folosește la manevra în înălțime a țevii, de la roata din draeapta executându-se manevra de pivotare. Turela navală mai conține o roată perpendiculară pe planul descris de axul ce unește centrele celor două roți paralele, folosită pentru manevra în orizontală a țevii. Diametrul unei roți de manevră este de 27 cm. Manevra în înălțime a tunului se efectuează prin acționarea roții din dreapta. Darea focului se face prin apăsarea unei pedale din cele două care se află în fața scaunului din dreapta țevii. Această pedală este conectată la mecanismul de darea focului printr-un sistem de pârghii și un trăgaci (declanșator). Mecanismul de ochire de pe Flak 36 este cunoscut sub numele de Flakvisier 36. Deasemenea pe multe piese era montat modelul de sistem optic Flavisier 33 sau 35. Flakvisier 35 este un sistem format dintr-un galvanometru cu oglindă cu un mecanism de calculare funcționând pe pricnipiul cursului și a vitezei țintei. Dacă aceasta este ținută în centrul marcajelor și sunt făcute setările necesare pentru distanța reală până la țintă, viteză, cursul și unghiul de traiectorie, atunci țeava tunului se află într-un aliniament perfect pentru a trimite următorul proiectil (având dată viteza inițială a acestuia) pe traiectoria viitoare a țintei. Setarea pentru curs este făcută cu ajutorul unui marcaj în plan orizontal care se menține paralel la cursul estimat al avionului. În același timp setarea pentru unghiul de fugă (traiectorie) este comunicată de un marcaj în plan vertical . Sistemul de ochire lipsește la exponatul prezentat aici.


Domeniu
Știință și tehnică
Datare
Al Doilea Război Mondial
Școală
german
Tezaur / Ansamblu
a făcut parte din dotarea navelor germane și românești în timpul celui de Al Doilea Război Mondial
Loc de descoperire
jud. CONSTANȚA, Constanța
Material/Tehnică (text)
oțel
Dimensiuni
lungimea țevii = 2112mm, înălțime = 1700mm
Fișă întocmită de
vochițu andrei
Fişă verificată de
vochițu andrei
Nr. inventar
786
Ordin de clasare
3013/17.05.2023 - Fond; Poziţia 10 Descarca PDF