• Baze de date online:
  • Arheologie
  • Etnografie
  • Monumente
  • Muzee
  • Carte
  • Arte interpretative

Sabie de paradă

Sabie de paradă - Muzeul Naţional Cotroceni - BUCUREŞTI (Patrimoniul Cultural National Mobil din Romania. Ordin de clasare: 2069/09.02.2007 - Tezaur)

Deţinător / Owner *
* la data clasării / at the time of listing
Domeniu / Domain
Istorie
Nr. inventar / Accession number
116/16 Num
Tip / Type
Sabie
Titlu/Subtip / Title/Subtype
Sabie de paradă
Scoală / School
Mayernofer - Klinkosch
Material/Tehnică (text)/ Material/Technique (text)
Lama: oţel, nichelare, gravare; garda: aur, turnare, pietre preţioase; teaca: aur, filigran, pietre preţioase, catifea roşie
Dimensiuni / Dimensions
Lama L: 75 cm, LA: 4,5 cm; Teaca L: 80 cm, LA: 6 cm; Mâner L: 15 cm
Datare / Dating
Sec. XIX
Fişă întocmită de / Record made by
Niţelea, Mădălina
Ordin de clasare / Listing order
2069/09.02.2007 - Tezaur
Poziţia 21
Descriere / Description
 
Lama este curbată, ornamentată cu motive geometrice, vegetale şi inscripţii incizate: AMICUS CERTUS IN RE INCERTA şi SPAATAMUS ACANDO. Mânerul sabiei este fixat în metal aurit îl înfăţişează pe Sf. Andrei. Garda este aurită şi reprezintă un vultur şi un leu luptându-se cu un şarpe. Are un caboşon mare de smarald având de jur-împrejur 18 briliante. Idem şi pe revers. În filigranul delicat al tecii, strălucesc 6 caboşoane mari de smarald înconjurate de 18 smaralde mici. Smaraldele, atât cele mari cât şi cele mici sunt prinse în monturi inelare, încrustate cu 350 de diamante mărunte. Apar monogramele Principelui Serbiei Mihail Obrenovici şi a Domnitorului Alexandru Ioan Cuza. Cutia (etui-ul) sabiei este îmbrăcată în catifea roşie şi are stema Serbiei şi deviza: TEMPUS ET MEUMJUS. În interior apare inscripţia atelierului MAYERNOFER and KLINKOSCH in WIEN. Sabia a aparţinut domnitorului Alexandru Ioan Cuza şi constituie un unicat. A fost special comandată de Mihail Obrenovici care, prin acest cadou, a ţinut să sublinieze preţuirea pe care Serbia o acorda atitudinii prieteneşti a României în problema tranzitului armelor sârbeşti (noiembrie - decembrie 1862). Din punct de vedere formal este remarcabilă prin manufacturarea elegantă, dintr-un oţel de bună calitate, cu un cert rafinament artistic care înglobează, prin tehnici diverse, metale rare şi pietre preţioase.