• Baze de date online:
  • Arheologie
  • Etnografie
  • Monumente
  • Muzee
  • Carte
  • Arte interpretative

Desen - Szathmary, Carol Popp de. Doamna Elena Cuza

Desen - Szathmary, Carol Popp de; Doamna Elena Cuza - Muzeul Naţional de Artă al României - BUCUREŞTI (Patrimoniul Cultural National Mobil din Romania. Ordin de clasare: 2070/19.02.2009 - Tezaur)

Deţinător / Owner *
* la data clasării / at the time of listing
Domeniu / Domain
Artă plastică
Nr. inventar / Accession number
24595/6
Tip / Type
Desen
Autor/Emitent / Author/Issuer
Szathmary, Carol Popp de
Titlu/Subtip / Title/Subtype
Doamna Elena Cuza
Material/Tehnică (text)/ Material/Technique (text)
Creion şi laviu de tuş negru pe hârtie gălbuie închis
Dimensiuni / Dimensions
62x47,8 cm
Datare / Dating
1864
Fişă întocmită de / Record made by
Vida, Mariana
Ordin de clasare / Listing order
2070/19.02.2009 - Tezaur
Poziţia 12
Descriere / Description
 
Provenind dintr-o veche familie boierească, Elena Rosetti (1825-1909) se căsătoreşte în aprilie 1844, la moşia părintească din Soleşti (judeţul Vaslui) cu Alexandru Ioan Cuza, colonel în armata română. Mariajul celor doi nu a fost prea fericit şi nici dăruit cu copii, în această situaţie, dată fiind austeritatea şi timiditatea Elenei în societate, în răstimpul cât a fost doamna ţării, ea s-a orientat mai ales spre opere de caritate. Una dintre întreprinderile ei a fost „Azilul Elena Doamna" de la Cotroceni, pentru orfane, fondat la 18 iulie 1862, alături de doctorul Carol Davila. Pandant al imaginii soţului, portretul Elenei Cuza o reprezintă în interior, lângă fotoliul princiar, purtând o spectaculoasă crinolină, ce-i conferă grandoare şi eleganţă, amintind îndeaproape portretistica de aparat a împărătesei Eugenia, realizată de Franz-Xavier Winterhalter. De altfel, la Paris, unde a călătorit adeseori, Elena Cuza era se pare, în anturajul curţii imperiale, o prezenţă apreciată. Artistul idealizează trăsăturile severe şi ţinuta rigidă a principesei sub o cascadă de dantele, pene, funde şi bijuterii, ce atenuează, prin farmecul decorativ intransigenţa victoriană a modelului. În desenul pregătitor, în care laviul este aşternut spontan şi foarte pictural, Szathmari evocă şi un fragment de peisaj, o vedere spre Cotroceni sau mai degrabă spre Rugionasa, palatul pe care Elena l-a restaurat şi mobilat cu piese comandate anume la Paris pentru domnitor, în speranţa unei vieţi de familie fericite.